BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Saturday, November 14, 2009

Aktiviti 3 - Pembentangan kolokium (2 kumpulan)

Tajuk 1.
Meningkatkan Memori Pelajar dalam Subjek Pendidikan Islam dengan Menggunakan Kaedah Kata Kunci (Akronim)

kajian tindakan di atas diterima sebagai kajian tindakan kerana :
1. guru menghadapi masalah ketika proses p-p berjalan. melalui pemerhatian, majoriti pelajar tidak dapat menumpukan perhatian dan sukar untuk mengingati isi pengajaran yang di ajar. Pelajar menganggap matapelajaran Pendidikan Islam adalah mudah namun pencapaian ketika peperiksaan tidak memberangsangkan.
2. oleh itu, guru mencari kaedah dan pendekatan yang boleh membantu meningkatkan prestasi dan daya ingatan pelajar.
3. semasa proses p-p, guru mengaplikasikan kaedah kata kunci (akronim)
4. hasil daripada kajian yang dijalankan dapat dilihat bahawa berlakunya peningkatan dalam prestasi dan minat pelajar terhadap matapelajaran PI.


Tajuk 2.
Meningkatkan Kesungguhan dan Ketekunan Belajar Menggunakan Teknik Ganjaran (token) di kalangan Murid Pendidikan Khas SMK Bangsar.

kajian ini diterima sebagai kajian tindakan.
1. bermula apabila guru menghadapi masalah tingkah laku pelajar non-tipikal yang menunjukkan pelakuan agresif, pasif dan masalah emosi semasa proses p-p
2. guru mengaplikasikan alternatif baru bagi memperbaiki tingkah laku tersebut dengan mengaplikasikan teknik ganjaran berbentuk token untuk meningkatkan lagi kesungguhan dan ketekunan murid untuk belajar.
3. hasil daripada kajian menunjukkan pelajar lebih bersemangat dan ingin barsaing antara satu sama lain. tingkah laku negatif juga dapat dikurangkan semasa proses p&p.

0 comments: