BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Saturday, November 14, 2009

Aktiviti 2- Ulasan jurnal

1. PEER OBSERVATION OF TEACHING IN THE ONLINE ENVIRONMENT: AN ACTION RESEARCH APPROACH

BY: D.SWINGLEHURST, J. RUSSELL & T.GREENHALGH

Kajian ini menerangkan tentang kajian tindakan secara kolaboratif untuk membuat
pemantauan pengajaran guru (peer observation of teaching) secara atas talian (online).
kajian ini dijalankan bagi memantau pengajaran guru yang lain dengan tujuan memberi
maklum balas yang membina di dalam proses pengajaran. Selain itu kajian ini dapat
memberi kesan atau faedah kepada kedua-dua pihak kerana masing-masing boleh
memperbaiki amalan pengajaran mereka.


2. THE EFFECTS OF PICTURES AND PROMPTS ON THE WRITING OF
STUDENTS IN PRIMARY GRADES: ACTION RESEARCH BY GRADUATE
STUDENTS AT CALIFORNIA STATE UNIVERSITY, NORTHRIDGE

BY: MARILYN JOSHUA

Kajian tindakan ini mengkaji tentang keberkesanan penggunaan gambar dan prompts
ke atas pelajar daripada kelas Tadika hingga darjah 2. Kajian ini ingin melihat kualiti
penulisan pelajar dan jumlah perkataan yang dapat dibina oleh pelajar berdasarkan kaedah
yang diberikan.


3. THE EFFECTS OF CCOPERATIVES LEARNING ON JUNIOR HIGH SCHOOL
STUDENTS DURING SMALL GROUP LEARNING

BY: ROBYN M. GILLIES

Kajian tentang pelaksanaan pembelajaran koperative pada junior sekolah tinggi yang
mana pembahagian kumpulan yang distruktur dan tidak distruktur. kumpulan adalah
melibatkan 3-4 orang pelajar, lain jantina dan pencapaian manakala kumpulan sebaliknya
adalah ahli kumpulan tidak ditetapkan.
Keputusan menunjukkan kumpulan yang distruktur adalah lebih bekerjasama berbanding
kumpulan satu lagi. persembahan mereka lebih mantap, manakala sikap tolong menolong
dan bantu membantu antara ahli.


4. HELPING STUDENT TO ADD DETAIL AND FLAIR TO THEIR STORIES

BY : POOJA PATEL AND LESLIE LOUD

Kajian tindakan ini dilakukan untuk mengukur keberkesanan bentuk strategi penulisan
untuk meningkatkan gambaran di dalam cerita yang dihasilkan oleh 3 orang pelajar yang
mempunyai masalah penulisan yang teruk (2 dikenalpasti sebagai masalah pembelajaran
dan 1 masih menjalani penyaringan) di dalam kelas pemulihan.
Strategi penulisan yang digunakan adalah dengan gabungan antara kaedah Self Regulated
Strategy Development (SRSD) dengan kaedan Visualizing dan Verbalizing (V&V).
Keputusan menunjukkan 2 daripada 3 pelajar mengalami peningkatan berdasarkan
kepada pengukuran yang dilakukan seperti panjag, jumlah perkataan, jumlah gambar dan
kualiti keseluruhan penulisan.

0 comments: