BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Friday, November 6, 2009

TUGASAN 3 - Laporan dan ulasan pembentangan kolokium (1)

Tajuk:

Meningkatkan memori pelajar dalam subjek Pendidikan Islam dengan menggunakan Kaedah Kata Kunci (Akronim)

Pernyataan masalah:

  1. pelajar tidak cekap untuk mengingat fakta-fakta dan isi penting dalam subjek Pendidikan Islam.
  2. pelajar sukar untuk mengulangkaji pelajaran untuk menjawab soalan dalam peperiksaan.
  3. pelajar kurang kreatif dan pasif di dalam kelas sewaktu p-p.
  4. tiada minat oleh pelajar untuk belajar Pendidikan Agama Islam.
Metodologi:
Mengenalpasti masalah > Tindakan > Melaksanakan > Refleksi

Sampel kajian:
77 orang pelajar

Setting kajian:
dijalankan di Sekolah Menengah Agama Sungai Merab Luar, Sepang

Pengumpulan dan Analisis Data
-Melalui 3 cara:
  1. Pemerhatian
  • guru-guru mencatat secara langsung setiap pemerhatian yang dilakukan apabila selesai sahaja waktu p-p
2. Temubual
  • guru melakukan secara tidak berstruktur di mana soalan tidak disediakan secara formal. hasil dari temubual ini segala maklumat yang diperoleh daripada pelajar akan dicatat untuk proses seterusnya iaitu analisis data.
3. Penilaian formatif
  • penilaian ini dilakukan pada akhir sesi p-p, di mana ia berbentuk kuiz, permainan dan soal jawab secara bertulis dan lisan
Implikasi kajian
  • guru-guru dapat menarik minat lebih ramai pelajar untuk belajar subjek Pendidikan Agama Islam.
  • pelajar juga lebih mudah untuk mengingati dan menghafal setiap topik yang diajar oleh guru.
  • pelajar menjadi lebih seronok sewaktu pembelajaran di dalam kelas malah guru-guru juga dapat mengajar dengan senang kerana pelajar sudah dididik dan dilatih serta diberi kebebasan untuk mencipta kaedah ingatan sendiri.
Perolehan daripada kajian:

Kaedah ini menghasilkan kaedah yamg harmonis bagi membantu para pelajar meningkatkan memori ingatan mereka. Ini adalah kebanyakan pelajar pasif untuk menjawab soalan guru di akhir pengajaran.
oleh sebab itu, dibuktikan bahawa akronim dapat membantu pelajar untuk mengingati Fakta-fakta seperti Rukun Islam dan Iman. Pelajar ini sudah mampu mencipta ayat-ayat pendek menggunakan awalan huruf setiap perkataan yang terlibat. Pelbagai ayat-ayat menarik dicipta oleh pelajar untuk dihafali.
Justeru, pelajar seharusnya dibimbing untuk belajar sesuatu yang membantu dan meningkatkan tahap penguasaan mereka dan guru bertanggungjawab untuk itu.

rumusan:
Kajian yang dijalankan adalah kajian tindakan kerana ia cuba meningkatkan perubahan sikap seseorang pelajar terhadap sesuatu matapelajaran (PI) dan juga penambahbaikan dilakukan kepada kaedah yang sedia ada.

Berdasarkan perolehan dan keputusan, kaedah ini telah menunjukkan perubahan kepada pelajar terhadap matapelajaran PI. Pelajar menjadi seronok untuk belajar kerana mereka lebih bebas untuk menghafal dengan mencipta ayat sendiri untuk hafalan.

Pelbagai aktiviti kelas juga (melibatkan pelajar) menyebabkan pelajar tidak bosan dan menyangkal pendapat bahawa subjek PI membosankan.

Dengan demikian kajian tentang kaedah Akronim ini membuktikan pelajar lebih seronok untuk belajar dan lebih teruja untuk menghafal kerana mereka bebas mencipta ayat sendiri.

0 comments: