BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Thursday, November 5, 2009

TUGASAN 2- Ulasan 3 Jurnal

Tajuk jurnal 1:
The Effects of Cooperative Learning on Junior High School Students during Small Group Learning.
by: Robyn M.Gillies (School of Education. The University of Queensland, Brisbane 4072,
Australia)

Kajian yang telah dilakukan oleh penyelidik adalah mengenai kesan pembelajaran koperatif pelajar-pelajar yang sekolah menengah rendah di Australia yang distruktur dan tidak distruktur. 223 orang pelajar terlibat dalam kajian ini dan setiap kumpulan diletakkan 3-4 pelajar, berlainan jantina dan juga tahap pencapaian. Keputusan kajian menunjukkan bahawa pelajar yang diletakkan dalam kumpulan yang distruktur adalah lebih menunjukkan semangat untuk bekerjasama dalam menyiapkan tugasan yang diberi dan mereka lebih saling bantu-membantu antara satu sama lain berbanding dengan rakan-rakan di dalam kumpulan yang tidak disturuktur. Tambahan pula, pelajar yang telah distruktur mempunyai lebih tanggungjawab untuk bekerjasama , mereka lebih menonjolkan semangat kesepaduan dan tanggungjawab sosial dalam pembelajaran masing-masing berbanding kumpulan yang sebaliknya.

Pernyataan masalah
1. pelajar-pelajar tidak menunjukkan sikap kerjasama dan pengaliran pendapat sewaktu proses p-p.
2. menguji kaedah pembelajaran koperatif pada pelajar di sewaktu sesi pengajaran dan pembelajaran.

Sampel kajian dan Setting kajian adalah:
Pelajar sejumlah : 223 orang
Setting kajian : High school di Brisbane, Autralia.

Walaubagaimanapun, ketidakhadiran pelajar sebagai sampel menyebabkan data yang diambil adalah berjumlah 147 orang sahaja.

Methodology:
1. Participant
2. Komitmen terhadap pembelajaran koperatif di sekolah
3. Aktiviti kumpulan
4. Penilaian
- pemerhatian kumpulan
- soal jawab Matematik
- apa yang terjadi kepada kumpulan yang

5. Prosedur
6. keputusan

Prosedur kajian dilakukan:

Penyelidik berjumpa dahulu dengan mereka yang terlibat untuk prosedur kajian. Ini dilakukan adalah untuk memberitahu nilai seperti nilai kerjasama dalam kumpulan, kumpulan kecil di dalam kelas bagi memastikan setiap orang menjalankan aktiviti.

Selain itu rakaman juga telah adalah untuk pemerhatian, sewaktu peralihan atau rotation aktiviti Matematik, penyelidik akan mencari setiap perubahan yang dilakukan oleh pelajar-pelajar.


Pengumpulan data adalah melalui pemerhatian dan juga rakaman, selain itu penganalisaan data adalah menggunakan perisian MANOVA bagi mengukur kumpulan berstruktur dan tidak berstruktur. Dapatan kajian dinyatakan dalam bentuk kualitatif.

Perolehan kajian:
Melalui kajian ini kita dapat melihat cara pembelajaran dan pengajaran pelajar di luar negara, namun apa yang menyeronokkan pelajar teramat gembira apabila didedahkan dengan kaedah pembelajaran koperatif. Pelajar dapat berkongsi idea yang ada malah setiap pelajar bijak menggunakan kebijaksanaan dan tanggungjawab masing-masing. Pelajar-pelajar ini memberikan kerjasama yang tinggi apabila distruktur.
2
Tajuk jurnal 2:
Collaborative Action Research to Develope the Use of Solution-focused Approaches.
by: Jo Simm and Rachel Ingram (Cumbria Country Psycological Service, Kendal, UK)

Ia adalah kajian tindakan yang dijalankan secara kolaborasi antara 2 orang ahli psikologi pendidikan yang bekerjasama dengan beberapa orang guru di 4 buah sekolah rendah. Membicarakan kajian tindakan mengenai fokus pendekatan berfokuskan penyelesaian. Teknik yang digunakan adalah temubual dan kerjasama dengan pelajar, guru, mesyuarat, kerja dalam kumpulan dan latihan.

Pernyataan masalah
Kajian ini dijalankan apabila terdapat permintaan daripada sekolah yang terlibat iaitu menumpukan terhadap penyelesaian berbanding masalah. Ianya untuk menguji dan meningkatkan kecekapan manusia dalam menghasilkan penyelesain.

Sampel dan Setting kajian
sampel: 130 pelajar sekolah rendah
setting kajian: 4 buah sekolah


Metodologi
Menggunakan model Carr & Kemmis, 1986 iaitu kitaran:

  1. planning
  2. acting
  3. observing
  4. reflective
kajian ini dilakukan secara kolaborasi. Kemmis and Mc Taggart, 1988 menyatakan bahawa kebanyakan pengkaji tindakan menekankan pendekatan secara kolaborasi.
Kajian ini mensasarkan sebanyak mungkin guru untuk terlibat dalam kajian ini bagi mengembangkan
pendekatan solution-focused.

Prosedur kajian dijalankan:
  • temubual dijalankan selama 30 minit dan dirakam menggunakan tape-recoder melibatkan guru dan pelajar.
  • rekod penulisan daripada rakaman
Perolehan kajian
Kajian menunjukkan keputusan yang positif daripada setiap peserta. Semua sampel menunjukkan bahawa pendekatan kajian tindakan adalah lebih efektif dalam merubah sesuatu amalan. Kajian juga menunjukkan kajian pendekatan berfokuskan penyelesaian adalah kajian yang bersifat positif dan menambahbaik sesuatu.

tajuk jurnal:
Impact of An Action Research Instructional Model: Students Teachers as Reflective Thinkers.
by: Alcione N.Ostorga, Veronica Lopez Estrada (University of Texas-Pan America

Kajian ini telah membina satu model pengajaran untuk pelajar yang berjurusan perguruan sebelum tamat pengajian mereka, dalam usaha memperkenalkan pemikiran ktitikal-reflektif kepada bakal guru. Dijalankan di sebuah unversity di selatan Texas dengan 87% populasi pelajar berketurunan Mexico. Kajian ini berkembang melalui pendekatan satu kajian tindakan untuk membentuk model pengajaran yang mana melalui 3 semester. Oleh itu melalui analisis yang dibuat, penyelesaian ditemui di mana guru perlu mempunyai pemikiran kritikal-reflektif. Rearick (1997) menyatakan bahawa satu strategi memperkenalkan pemikiran kritikal-reflektif adalah dengan melakukan kajian tindakan dalam sesi pengajaran. Kajian ini memberi implikasi kepada pembelajaran dan latihan dalam bidang pendidikan (sebagai guru) kepada pelajar perguruan.

Pernyataan masalah
  1. Adakah bakal guru perlu pemikiran kritikal-reflektif?
  2. Menghasilkan kajian ke atas latihan yang terbaik untuk mewujudkan kaedah pengajaran paling efektif yang mampu memaksimumkan pembelajaran.
Sampel dan Setting kajian
Sampel kajian adalah:
87% pelajar (undergraduate) berketurunan Mexico

Setting kajian adalah:
di sebuah University komprehensif bersaiz sederhana di selatan Texas

Methodology
Menggunakan kitaran kajian tindakan daripada Johnson (2002) untuk mengkaji pengajaran kajian tindakan pada pelajar perguruan yang belum bergraduasi.

Analisis data
3 kitaran dilakukan dengan 3 kali pengulangan:
  1. bahagian pertama melibatkan kombinasi pelajar perguruan daripada high schoo, middle school dan semua program
  2. kupulan kedua adalah pelajar perguruan (freshie)
  3. cross-case comparison
Perolehan Kajian
Dengan memperkenalkan kaedah pemikiran kritikal-reflektif pada kalangan pelajar perguruan maka penulis telah membantu golongan pelajar ini untuk menghadapi situasi sebenar sewaktu praktikum atau pun mengajar. Sekiranya pelajar-pelajar ini menjadikan budaya melakukan kajian tindakan dan membiasakan kajian tindakan, setiap keputusan akan mencetuskan kecerdasan dan kepintaran pelajar dan juga perkembangan emosi pelajar.

Perbezaan ketiga-tiga jurnal:
1. Melakukan kajian tindakan menggunakan kaedah kolaborasi dan sendirian.
2. Melakukan kajian ke atas sasaran kumpulan

Persamaan ketiga-tiga jurnal:
1. Dijalankan untuk mencari satu teknik dan kaedah pengajaran
2. Untuk menambahbaikan kaedah yang sedia ada
3. Dijalankan kepada kumpulan pelajar

Sokongan:
Melakukan kajian tindakan secara kolaborasi adalah menguntungkan, Habbard & Power (1999) dalam buku The Art of Classroom Inquiry: a handbook for teacher researchers menyatakan kebanyakan guru penyelidik bergantung kepada pasangan yang melakukan kajian yang sama. Ini membawa maksud guru tersebut boleh berkongsi idea dan pendapat.



0 comments: